woensdag 13 april 2016

Evaluatie Beeldende Vorming in de bovenbouw

Ik denk dat ik veel heb geleerd in de bovenbouw, omdat ik de kans heb gekregen om echt op zoek te gaan. Ik kreeg de vrijheid om zelf mijn onderwerpen en werkwijzen te kiezen en ik mocht flinke periodes aan hetzelfde onderzoek werken. Dit zorgde ervoor dat ik de diepte in kon. Ik kon mijn eigen fascinaties uitwerken en nieuwe dingen ontdekken. Ik heb mezelf geprobeerd uit te dagen door foto's te maken en door niet alleen een mooi plaatje te produceren. In plaats daarvan heb ik echt Kunst gemaakt.

Wat daarbij zeker geholpen heeft zijn de lessen kunstgeschiedenis. De kennis die ik hierbij opdeed zorgde ervoor dat ik anders naar kunst ging kijken en dat ik veel meer kunstvormen en stromingen kon waarderen. Ik begreep ze nu, dus kon ik er ook van houden. De volgende stap was deze zelf te gaan produceren. Daarbij ben ik er vaak tegenaan gelopen dat ik ik mijn eigen werk niet mooi of origineel genoeg vond. Daar heb ik echt een stap in gezet. Ik heb geleerd dat kunst, althans voor mij, niet altijd origineel of mooi hoeft te zijn om gewaardeerd te worden en om de naam Kunst te mogen dragen. Het accepteren van deze zekere "imperfectie" is een grote stap voor mij als perfectionist. Dit zal ik zeker meenemen in mijn verdere leven en op andere terreinen proberen toe te passen.

Daarnaast denk ik dat BV je vormt tot een mens met een brede culturele kennis. Dat zorgt ervoor dat je andere culturen beter begrijpt. Zeker in deze tijden is dat een belangrijk gegeven. Ik ben blij dat ik over veel dingen mee kan praten en dat ik ergens een goed onderbouwde mening over kan vormen omdat ik verstand van zaken heb.

Wat de toekomst betreft denk ik dat ik altijd geïnteresseerd zal blijven in kunst. Dat was ik voordat ik op de middelbare school kwam tenslotte ook al. Nu mijn interesse in kunst zich uitgebreid heeft, zijn er nieuwe deuren voor me open gegaan. Ik kan nu van veel meer kunst genieten. Toch heb ik nog wel wat te leren. Soms ben ik bij een tentoonstelling die ik helemaal niet begrijp en daarom ook niet leuk vind. Misschien komt dat met de jaren, of is het gewoon niet mijn cup of tea ;)

Ik ben blij dat ik BV gekozen heb, omdat het een leuk vak was om te volgen. Het is zeker geen nietsnutvak, zoals sommigen denken. Je moet er hard voor werken en het kost veel tijd. Als je die tijd er echter insteekt, levert het je ook veel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten