woensdag 13 april 2016

Eigen Fascinatie "onderzoek"

Na de stopmotionopdracht was het weer tijd voor een vrije opdracht. Hierin mochten we een fascinatie van onszelf gaan onderzoeken en uiteindelijk een vrij eindwerk maken. Ik koos voor mijn fascinatie voor kleur in combinatie met pure, abstracte voorstellingen. Ik begon met het maken van een pinterestboard hiervoor: https://nl.pinterest.com/irisgriffioen/less-more/. Hierop zie je dat ik alle kanten op vlieg: van felgekleurd naar zwartwit, van bont naar monochroom.

Ik begon mijn zoektocht door (veelal close-up) foto's te maken thuis en rond school. Dit leverde de volgende resultaten op:



Echt tevreden was ik niet over de foto's. Sommigen waren wel mooi, omdat ik vond dat ze een spannend lijnenspel in zich hadden. Door de compositie en sterke uitvergroting werden de objecten die ik fotografeerde vrijwel onherkenbaar. Dit wilde ik vasthouden. Ik ging daarom op zoek naar een voorstelling die ik sterk uit kon vergroten, zodat alleen het kleur en lijnenspel overblijft.


Ik koos een schilderij uit waarin ik een mooi licht-donker en complementair kleurcontrast zat. Ik vergrootte de afbeelding uit en koos een stukje wat ik spannend genoeg vond om na te schilderen. Het resultaat hiervan is te zien op de foto rechtsonder. Ik heb deze studie niet afgemaakt, omdat ik tot de conclusie kwam dat dit niet groot genoeg was en bovendien niet spannend genoeg. Het moest toch abstracter worden.

Op aanraden van mijn docent heb ik daarna de tentoonstelling van Mark Rothko bezocht in Den Haag. Hier maakte ik kennis met zijn enorme kleurvlakken. De grootte van zijn werk sprak me aan. Ik wilde ook zoiets kolossaals maken en imponeren met niets anders dan kleuren!
In de geest van Rothko ben ik ook kleurvlakken gaan schilderen.




Ik heb ook meer vloeiende werken gemaakt.


Om het effect echt goed vast te kunnen leggen maakte ik er ook filmpjes van.





Om een bepaalde kleurintensiteit te bereiken nadat het werk gedroogd was, ging ik aan de slag met het over elkaar aanbrengen van verschillende kleuren olieverf.




Hier zien we een samenvoegsel van wat ik allemaal geprobeerd heb. Het aanbrengen van de kleuren over elkaar had niet het gewenste effect. Hier ben ik aan het eind van 5V gestrand. Ik heb hier geen uitwerk meer uit kunnen persen voor het eind van het jaar.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten